Brama garażowa oraz stromy wjazd do garażu podziemnego – na co zwrócić uwagę?

Wjazd do garażu powinien być komfortowy, jednak nie zawsze tak jest. Szczególnie trudne wydaje się usytuowanie wjazdu pod znacznym kątem nachylenia, co powoduje, iż każdy zjazd na dół to nie lada wyzwanie. W tym artykule przyjrzymy się podstawowym zagadnieniom, które ułatwią korzystanie z bramy garażowej oraz garażu podziemnego. 

Garaż zlokalizowany w dolnej bryle budynku mieszkalnego jest często koniecznością. Posiadawszy rozległą piwnicę możemy ją z powodzeniem wykorzystać jako miejsce do parkowania auta. Często taka lokalizacja wynika bezpośrednio z ograniczonej kubatury budynku. Trudno mówić o budowie garażu na zbyt wąskiej działce, sprawa wygląda podobnie na działkach stosunkowo nierównych i wymagających kosztownego wyrównywania terenu. Wówczas korzystnym dla wielu inwestorów wyborem wydaje się budowa garażu oraz montaż bramy garażowej poniżej poziomu ulicy. To niestety rodzi pewne niedogodności, które można ograniczyć do minimum. Przyjmuje się, iż szerokość minimalna bramy garażowej wynosi 2,3 m. Oznacza to, że w przypadku zjazdu konieczne jest zastosowanie zapasu przynajmniej 0,5 metra w celu wygodnego otwierania drzwi w aucie. Jeśli zaś chodzi o szerokość zjazdu to tutaj komfortowe użytkowanie zapewni około 4 metry przestrzeni. Wówczas możliwe będzie swobodne manewrowanie samochodem.

Długość zjazdu

O ile montaż bramy garażowej nie przysporzy nam problemów, tak zachowanie odpowiedniej długości zjazdu może być trudne. Dłuższy zjazd będzie bardziej płaski, natomiast krótki bardziej stromy. Przyjmuje się, iż stopień nachylenia gruntu w takim wypadku nie powinien przekraczać 25%. W celu zachowania optymalnej wygody użytkowania dobrze jest zachować 15-procentowy spadek, co wymaga zastosowania zjazdu o długości około 15-17 metrów. Nie jest to łatwe zadanie, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę zabudowę nowoczesnych domów na ograniczonej wielkością działce. Często odległość bramy garażowej do ogrodzenia nie wynosi więcej niż 5 metrów. Jest to problematyczne rozwiązanie, szczególnie dla użytkowników długich aut. Występujące silne nachylenie zjazdu sprawia, że w jednym z miejsc powstaje bardzo ostry kąt. W takim wypadku nietrudno o uszkodzenie podwozia lub zderzaka w niżej zawieszonym samochodzie. Rozwiązaniem tego problemu jest stosowanie przejściowych fragmentów, które zmniejszą całkowitą pochyłość zjazdu. Złagodzenie jest jednak nie zawsze możliwe ze względu na ograniczoną przestrzeń na działce.

Bramy garażowe dla pochyłego wjazdu

Minimalną odległość bramy wjazdowej od ulicy określa prawo budowlane i wynosi ona 3 metry. Umożliwia to stosunkowo swobodny wjazd na posesję aut o większych gabarytach, jednak sam wjazd nadal pozostanie stromy. Rodzaj zjazdu decyduje jednak o wyborze konkretnej bramy garażowej. Cofnięta w stosunku do ulicy brama wymaga bardzo dokładnego rozważania rozwiązania, które nie będzie dodatkowo skracać samego wjazdu. W przypadku bram uchylnych i rozwiernych konieczne jest zapewnienie minimum 1 do 2 metrów odstępu. Jeśli więc na naszej działce planujemy zjazd o dużej stromiźnie i będzie on krótki to korzystnym wyborem będzie montaż bram segmentowych oraz rolowanych. W ten sposób unikniemy utraty wolnej przestrzeni, która w przypadku garaży znajdujących się poniżej poziomu ulicy ma kluczowe znaczenie. Sprawdź ofertę bram: http://bramy-ryterna.pl

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.